Sidevisninger i alt

torsdag den 3. juli 2014

Blå mælkebøtte?

På et plantemarked købte jeg forrige år en sjov lille plante, som hun sagde var i familie med en mælkebøtte.
Bladene har ganske rigtigt form som en mælkebøtte, bare kæmpestore. Stilken er en meter høj og blomsterne er blålilla.
 Da jeg viste dem på bloggen sidste år, kom der forslag på at det var Cikorie også kaldet italiensk mælkebøtte. Jeg har selvfølgeligt slået den op på nettet og den ligner pænt, bortset fra bladene og dens lidt mere pjuskede blomster. Se Cikorie på denne side

 Det er lidt utydeligt på billedet, men blomsten er den "pind" midt i billedet. Den står bla. sammen med et lille skæbnetræ og en storkenæb.
Her er bladene lidt tættere på. Jeg vil tro hvert blad er op til en halv meter lange.

3 kommentarer:

  1. Ja den ligner en cikorie i blomsten, men bestemt ikke i bladene. Jeg har den også, den kommer fra Rita Blomstertøsens have og jeg mener hun har et navn til den. Jeg har fået navnet fra hende, men tror hun måske har fået et andet navn. Du kan skrive til hende på hendes hjemmeside eller finde hende på facebook.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Tak for oplysningen! :-) Har været inde på Blomstertøsens side, hvor jeg fandt den under "Det blå bed" - den hedder Lactuca plumerii - der er ikke noget dansk navn desværre.
      Og når jeg efterfølgende googler den, er den heller ikke nævnt på nogen dansk hjemmeside.
      Så det må være en relativ sjælden ting.

      Slet
  2. Hvor er den sjov og anderledes..... Fin fin farve.
    Lige nu står det hele jo så smukt og frodigt derude, at man næsten kan glemme at se på hver enkelt plante. Men der er meget at kigge på - jeg glæder mig til weekende for så skal der kigges :-)
    Mange havehilsner Susan

    SvarSlet

En kommentar er altid værdsat.