Sidevisninger i alt

torsdag den 31. maj 2018

Gøgeurt

Så er plettet gøgeurt på deres højeste. De første gøgeurter købte jeg for år tilbage på plantemarked i Kolding - for dyre penge. Jeg tror der i alt er 3 købte og resten er kommet til af sig selv.


Hvert forår kigger jeg efter disse små plettede blade. Jeg har plantet dem i grus, både fordi jeg har fået det anbefalet - og fordi jeg så ved hvor de er. Der skal ikke plantes noget oveni.

De er plantet på min forhøjning og kan godt lide at der er sten og grus. Gerne fugtigt, men kun om sommeren. Det er jo svære forhold, men de gror udmærket hos mig, og nu kan jeg dele dem hvert år. Håber det bliver en stor bestand med tiden.


 Herover er der plantet en Kvan lige lovligt tæt på, men når den får sin storhedstid, er gøgeurternes tid forbi. Herunder ses at de står med lyslilla rhododendron i baggrunden, nogle lave storkenæb og blodurt til højre og dobbelte anemoner til venstre.

I sidste uge inviterede jeg nogle veninder på "Gøgeurt-skovtur" 
Jeg pakkede en kurv med snacks og kolde drikke samt vattæpper. Vi drog afsted og slog os ned ved Margrethesøen i nærheden af Gråsten Slot, hvor vi nød synet af alle disse Maj-Gøgeurter. Det er vildt betagende.
Vejret var perfekt og vi havde svært ved at bryde op, selvom vi skulle hjem til grillmad og dessert i drivhuset.
 Maj Gøgeurt


Klip fra Naturstyrelsens hjemmeside: 
Den gode muldbund giver gode betingelser for planter som hvid og gul anemone skov-svingel tandrod kæmpe-star og lærkespore . Flere orkidéarter vokser også i Gråstenskovene: Skov-hullæbe skov-gøgelilje ,tyndakset gøgeurt og ægbladet fliglæbe . Ved Margrethe Sø ses maj-gøgeurt



8 kommentarer:

  1. Flot - både i haven og på engen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg synes også at det er overvældende

      Slet
  2. Sådan en eng fyldt med gøgeurt er så smuk. Jeg kan lige forestille mig, hvor hyggeligt, I må have haft det. Jeg ville føle mig meget rig, hvis jeg havde en bestand af dem i min have. De må kunne lide at bo hos dig, når de vokser så godt, at du kan dele dem hvert år.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også glad for min lille samling. Og vi havde det så hyggeligt at vi havde svært ved at bryde op. Vi ville også have været en tur i slotshaven, men det nåede vi ikke.

      Slet
  3. De er både specielle og smukke, flot at du har haft mulighed for at øge bestanden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg drømmer om et hav af gøgeurter :-)

      Slet

En kommentar er altid værdsat.