Sidevisninger i alt

mandag den 13. maj 2019

Had-kærlighed


Had og kærlighed ligger som bekendt ikke altid så langt fra hinanden. Skal vi overføre det til vores planteverden har jeg flere planter jeg har dette forhold til. Fx denne bølgekronet storkenæb. Den sår sig allevegne og den er ved første øjekast lidt kedelig. Men den får lov at blive i min have fordi:

  • Den er let at fjerne eller flytte derhen hvor den må være
  • Den kan bare klippes ned når den er blevet grim, så nye planter omkring den kan komme til deres ret - på denne plet kommer mørke liljer, mørke sankthansurt og vistnok flere mørke skønheder
  • Den klæder andre planter ret godt, fx her med mørke tulipaner og fritillaria persica  - en løgplante der i år har været fri for slimede snegle og derfor står fin og hel - dem skal jeg have mange flere af tror jeg




Lige om lidt blomstrer disse mørkerøde liljer
Jeg har også andre planter jeg har eller har haft en had-kærlighedsforhold.
I mine yngre dage, kunne jeg ikke fordrag hostaer. Det var simpelhen de mest gammeldags og grimme planter jeg kunne komme i tanke om.
I dag synes jeg de er så fine og til det lokale plantemarked i lørdags, købte jeg 3 store og fine planter. Der hvor de gror vokser der jo ikke ukrudt :-)

Apropos ukrudt, så serverede jeg skvalderkålssuppe for mine gæster i lørdag. Af egen avl - og vi kunne godt have haft suppe til et helt kompagni :-) - men vi var bare 8 personer. Det smagte ret godt tror jeg vi alle synes.


2 kommentarer:

  1. Sjovt med den storkenæb, jeg har den også med SAMME udfordringer ;) ;) men nyder nu alligevel at få nye gratis planter som jeg så fordeler rund i haven :)
    skvalderkålssuppe...… lyder godt nok spændende :) :)

    SvarSlet
  2. Bølgekronet Storkenæb,er også en hade elske favorit her. Jeg deler lystigt ud af småplanter til hele haveforeningen :o)) lige pt er den blevet et hit ind mod naboens skvalderkål der kommer gennem min hæk, den skulle være en af dem der kan udkonkurrere skvalderkålen og den er noget smukkere. Så her avles :o)
    God Bededagsferie

    SvarSlet

En kommentar er altid værdsat.