Sidevisninger i alt

torsdag den 6. november 2014

Gult i forår og efterår




Mange elsker at hade gule blomster.
Den grøft har jeg også været faldet i, selvom gul faktisk er min yndlingsfarve. Jeg er da kommet op af grøften igen, og siden har jeg anskaffet mig en del gule blomster - som dog for det meste bliver plantet i mit gule bed. Det er allerede overfyldt og alle slags gule nuancer samt enkelte lime- og hvide farver er repræsenteret.

Da jeg var på besøg hos Claus Dalby, var det også den gule afdeling der straks sprang mig i øjnene.
Jeg befandt mig igen og igen iblandt de gule og limefarvede blomster i løbet af de timer vi var der.

Den gule lupin blomstrer lige nu, det gjorde den nu også sidste efterår, måske bare ikke helt så sent.

Grønkålen står rank og flot, jeg sætter engang imellem en ind i en vase, men ellers bliver den brugt til salat. I sommers var den angrebet af larver og jeg sagde til min nabo, at hun kunne få dem til hendes høns. Hun rådede mig dog til at lade dem stå, fordi de ville være fine senere på sæsonen.
Og det er de blevet.
Salaterne er gode - og sunde!

Georginer står endnu smukke, især denne nye, hvor navneskiltet er forsvundet i bladmasser (jeg håber det dukker op, når jeg skal grave den op.


Roserne herover er den samme, tidligere på sæsonen er den noget mere orange med røde kanter, men nu er den rent gul. Desværre uden navn.
Et par enkelte morgenfruer er også i blomst lige nu, billedet er dog fra i sommers.




5 kommentarer:

  1. Jeg elsker også gult,kommer den altid igen, og grønkål er noget af det nemmeste, for som du siger, kommer den altid igen, selvom den har været bidt helt tilbage.

    SvarSlet
  2. Det er et godt tip med grønkål, jeg valgte at kassere mine pga. laverne havde gnasket sig igennem det meste :( :( - så din nabo's råd med at lade dem stå, vil jeg da prøve til næste år :)...
    Din gule lupin er sgu' flot :) :)

    SvarSlet
  3. Fine gule blomster, især nu kommer de til deres ret og bliver nydt.

    SvarSlet
  4. Jeg er mest til de lysegule, men der er nogle som f.eks. løvehale som jeg skal have på trods af den mørkere farve. Det er jo sjovt som moden skifter - nu hvor gult er kommet på banen begynder orange og farver hen mod det røde også at komme igen:-)
    Det var godt at du lod grønkålen stå, for det smager bare så godt.

    SvarSlet
  5. Hej.
    Jeg må indrømme, at jeg heller ikke har været til gule blomster, men nu har jeg fået 2 gule roser (arvet) og har flere af de store gule primulaer.
    Ja og så er der jo lige alle påskelijlerne, ja dem kan jeg heller ikke undvære.

    Jeg har også flere stenbedsplanter som får gule blomster.

    det gule har altså også sneget sig ind i min have.

    Hilsen Bente Busk.

    SvarSlet

En kommentar er altid værdsat.