Sidevisninger i alt

torsdag den 21. maj 2015

Havevandringer og åhhh Mertensia

Det er havevandringernes tid.

Hvis du endnu ikke er kommet i vane med at gå på havevandringer, vil jeg stærkt anbefale dig at få begyndt. Der er så meget inspiration at hente.
I den kommende weekend holder Haveselskabet "Havefestival", hvis du har lyst til at se andres haver, kan du finde haver i nærheden af dig her. Rettelse: det er altså først d. 30.-31. maj
Jeg skal i hvert fald afsted!
Nogle haver taler til en og andre er pæne, men ikke interessante i den forstand at du vil kopiere noget til din egen have. Og heldigvis for det, vi er jo alle forskellige med forskellig smag.

Jeg ynder en have med sjældne træer og buske og ikke mindst stauder. Også køkkenhaver finder jeg interessante, især hvis der er gjort noget ud af indretningen af denne, så den er utraditionel og hyggelig. Jeg kigger også gerne på deres kompost, for det er et område jeg ikke selv er ret god til. Hos mig kommer det hele bare i en stor bunke med afskårne grene, staudetoppe, ukrudt und alles. Den er nok 1 ½ m høj nu og ret besværlig at håndtere. Fordi der er fyldt med ukrudtsfrø.

En anden evne jeg også gerne ville besidde, er evnen til at tilplante et område, stort eller lille med den samme plante. Når jeg ser det i andre haver, er det en ting jeg beundrer hver gang. Det giver ro i for øjnene. Men ikke tale om at jeg tager ved lære, næh nej, hellere en af hver er ligesom mit ufrivillige motto.

Sidste weekend var jeg med haveforeningen på havevandringer. Vores vej førte forbi en have i Tyskland, som var fyldt med interessante sager. En skam at det var koldt og blæsende, for det var en rigtig hyggelig have, hvor vi så mange ukendte planter.

Blandt disse denne yndige sag. På skiltet stod der: Mertensia Pulmonarioides.
Jeg har slået op på nettet at den på dansk hedder Hestetunge.

Den gad jeg godt eje, men jeg kan ikke finde til salg den nogen steder.

Jeg vil se om den skulle dukke op på plantemarkedet i Kolding d. 5. juni.

1 kommentar:

  1. Altså hvis vi skal have færre forskellige planter i haven - ----- jeg synes også at flere af samme planter er smukt ---- så skulle du altså ikke friste med at fremvise endnu en smuk ny plante ---- hi hi

    SvarSlet

En kommentar er altid værdsat.