Sidevisninger i alt

torsdag den 1. juni 2017

Forglemmigej

Nu er maj - min yndlingsmåned - slut og sommeren er over os.
Der sker rigtigt meget i haven nu og det er snart ved at være tid til at fjerne forglemmigejerne, der gror i bedene. De begynder at se sørgelige ud og det pynter og giver plads til de andre stauder der vil frem i verden.
Jeg kan hive op, så jeg får flere trillebøre fulde af disse, heldigvis er de meget nemme at hale op.
Hvis du vil have mange af dem igen til næste år, ryster du dem let, så frøene fordeler sig rundt omkring.
Nogle synes det er det rene ukrudt, men jeg holder meget af dem.
De fylder op i bedene og giver dem farve på det rigtige tidspunkt.

Historien om hvordan den fik sit fine navn er også sød:

Da Gud skulle navngive alle de dyr og planter, han havde skabt, var den lille blomst bange for at blive glemt, så den råbte hele tiden: forglem mig ej, forglem mig ej... - og derfor fik den navnet forglemmigej.


2 kommentarer:

  1. Det er også min forårs-yndling - den giver så fin farve der hvor alle stauderne kun ligger og lurer! Jeg ryster også over alle bede og over mit frie jordstykke ( børnehaven) så der kan komme ekstra planter at tage med ind til bedene i byen. En af de dejlige gratis glæder. Sød historie om navnets oprindelse - den havde jeg ikke hørt før. Fortsat god pinse - hilsen Berit

    SvarSlet
  2. Jeg er vild med forglem mig ej,jeg synes den blå farve er så smuk.Men her har vi nu ikke så mange, at jeg kan nænne at fjerne dem,men måske kommer den tid også til mig. Smuk historie om navnet. jeg ønsker dig en dejlig dag ,hygge herfra hislen Leila

    SvarSlet

En kommentar er altid værdsat.