Sidevisninger i alt

tirsdag den 26. september 2017

Tudseliljer

 
Der er noget over Tudseliljer Tricyrtis er i fuldt flor i øjeblikket. De fine prikker og den elegante form. De er jo rigtigt smukke især tæt på. Det lidt ringeagtende navn er jo et af de sjove. Sjovt er det også at lige nu er der mange - og kæmpestore tudser i min have. Når man = jeg er nede på knæ og med snuden ned mod jorden for at sætte tulipanløg, og så en stor og lettere vortet frø hopper op, så bliver man noget forskrækket! Jeg er ikke bange for dem, men bryder mig ikke om at blive forskrækket af pludselig bevægelse, når man ikke venter det - men det havde været meget værre hvis det var en rotte. Uf.


Min halvmåne af bla. sergentæbler Malus sergentii - ca 25 år gamle buske, som er blevet opstammet til træer, er totalt røde af miniæbler. Jeg synes der er mange flere æbler end der plejer. Måske skulle jeg prøve at lave æblegele eller snaps af disse, men de sidder så højt og måske skulle jeg bare lade fuglene få dem.

11 kommentarer:

  1. flot tudseliljer, den har jeg desværre ikke ;) men de levende 4-benede af slagsen har jeg rigeligt af ;)

    SvarSlet
  2. Tudseliljerne er så fine, desværre har jeg ikke det store held med dem, men nu har jeg prøvet at sætte dem i surbund i håb om at det er bedre. Så går det straks bedre med de andre tudser, dem har vi mange af, men det er helt fint, de skulle jo spise sneglene 😀 Men som du skriver bliver man godt nok forskrækket når man møder en, især hvis den hvæser 😀
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Troede slet ikke at tudseliljer var svære at få til at trives.. her gror de fint og sidste år gav jeg en stor portion væk - og det er næsten ikke at se i år.
      Jeg håber også at tudserne snupper sneglene inden de bliver for store. jeg synes der er mange unger nu.

      Slet
  3. Jeg kan da kun sige wow hvor er din Tudse-lilje flot og speciel. Det er flot med den opstammede Malus sergentii. Vi har en del her i læbæltet om gården, men ikke så smukke som dit. Hygge herfra med ønsket om en dejlig dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Leila
      Hvis det er et læbælte, bliver de jo heller ikke klippet på samme måde. Mine har nu også være store og tætte helt ned til jorden, men det blev lige vildt nok til sidst. Hygge ligeover :-)

      Slet
  4. Dine sargents æbler er flotte opstammede træer. Fuglene vil elske frugterne, men de må da gerne vente med at tage for sig af retterne, for de røde æbler pynter så smukt.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, synes også de er blevet pæne - og så er der plads til at plante nedenunder :-)
      Ja, fuglene må vente til alt andet er spist, så vi kan nyde de flotte røde farver.

      Slet
  5. Hej Tina.
    Det er flotte farver fra din efterårshave du viser.
    Jeg synes også Tudseliljer er vildt flotte, men jeg har forsøgt dem to gange i min have uden held. Hvorfor de ikke vil være her ved jeg ikke. Måske skal jeg prøve med grus under dem, hvis jeg prøver at give dem et nyt forsøg en anden gang.
    Det er et dejligt let og luftigt udtryk dine sergantæbletræer har fået, og flot med den mørkegrønne bund, som kontrast til de rødlige nuancer. Jeg har også plantet forskellige bærbuske og paradisæble, men uanset om det er hyld, surbær, paradisæbler, benvedbær eller noget andet, så er det alt sammen tiltængt havens fugle. Jeg brænder ikke for at stå og sylte og kokkerere på samme måde, som jeg gør for at være ude.Til gengæld gik der 2 måneder før jeg så den første solsort(!), efter vi flyttede herud. Nu ser, og hører, jeg dem og mange andre fugle på daglig basis. Æblegele køber jeg af andre, for mig er fuglene mere værd...... ved godt det også er fordi det i det hele taget ikke kun er en græsplæne mere.
    Jeg har det på præcis samme måde med tudser og rotter som du beskriver det! :-)
    Knus
    Malene

    SvarSlet
  6. Hej Malene og tak for din kommentar :-)
    Jeg troede Tudseliljer var lette, men nu er der flere der har "klaget" over dem. Her gror de lystigt.
    Jeg har heller ikke syltet i flere år, det er ikke lysten der mangler, men tiden. Heldigvis fik jeg to glas druegelé af min søster forleden. Det er heller ikke fordi vi spiser meget af den slags her i huset, men bruger det gerne til julemaden.
    Ja, rotter er kun søde i tegneserier.

    SvarSlet

En kommentar er altid værdsat.