Sidevisninger i alt

mandag den 20. januar 2020

Haven i januar

Et ny haveår - et nyt haveårti


Blikfang i januar. Disse to kugler af buksbom, som jeg plantede ved indgangen af ny sti som går langs hækken (så jeg kan få den klippet). Nu er kuglerne så store, at det kniber at komme den vej ind til hækken. Men de ser fine og sunde ud og er et fint blikfang her om vinteren.


Ukrudtet vokser som om det blev betalt for det. I går søndag, tog jeg en lille spand og gik og trak det op jeg kunne nå uden at gå i bedene. Se her, græsset har allerede frø, det bliver meget hurtigt til et helt tæppe, som er svært at fjerne i vådt jord.


Dette ukrudt heder Roset-springklap - i vores familie kalder vi det 'Det nye ukrudt', da det er kommet i vores haver inden for de sidste par år (måske 5). Det er heldigvis forholdsvis let at fjerne, men det er bare om at få det gjort, for det breder sig hellere end gerne.


Denne tidsellignende ting kender jeg ikke navnet på og jeg har, fordi jeg gerne ville kende navnet, ledt på nettet uden resultat. Jeg kan finde nogle landbrugsrelaterede oversigter over ukrudt, men ikke en fin oversigt over have-ukrudt i forskellige stadier med gode fotos. Hvis du kender en god oversigt, så send den fluks til mig.


Ja, det hele er lidt grønt af alger lige nu, ikke så sært med al den regn. Denne buksbom, som der er to af, en på hver sin side af døren, skal klippes i dråbeform. En form som jeg har kopieret af en af mine haveveninder. Se herunder, er de ikke bare flotte?


Og til allersidst, et ovenfratagetbillede af mine juleroser, jeg har kunne plukke ind af dem, siden lige efter jul og nu er de fuldt udsprunget. Og Dorothealiljerne er så småt på vej, kan man ane.



12 kommentarer:

  1. Hej Tina
    Ja ukrudtet eksploderer her i det milde vejr, det er ret træls, for det er for vådt at gøre andet end at luge det op. Jeg kan bedst lide at går rundt med min cirkelhakke, det dur bare ikke.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej klør 5 eller en lille kniv er bedst lige nu.

      Slet
  2. Hej Tina
    Jeg genkender alt det ukrudt du viser. Jeg har det alt sammen og lidt til, så min søndag er også gået i det fantastiske vejr i haven.
    Dine buksbomkugler er vel nok flotte, sjov ide med de dråbeformede.
    Masser af havehilsner fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja og i dag er det også et fantastisk vejr, så jeg tror jeg vil gå en runde om lidt.

      Slet
  3. Hvor er de fede, de dråbeformede buksbomkugler.
    Det var skønt vejr i går og heldigvis tillod min ryg at jeg kunne komme ud og luge lidt i et par timer. Jeg har jo temmelig mange meter stier, hvor lugerne gror til i ukrudt, hvis jeg ikke luger.

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhh huuu stier er vanskelige at holde, men flotte!

      Slet
  4. Det er dejligt med grønt i haven på denne årstid, men når det er de uønskede vækster er gang i er det nu træls 😀 Jeg har også luget noget græs i weekenden, men blev ikke færdig, håber at jeg når det inden det smider frø.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi bliver nok aldrig færdig med ukrudtet. Det fylder meget i mit haveliv. Nogle gange for meget.... men vi har marker til alle sider.

      Slet
  5. Roset-springklap kender jeg alt for godt, men jeg kendte ikke navnet på den. Den tidsellignende kender jeg ikke navnet på. Jeg tror ikke, den er flyttet ind hos os, men det er der så meget andet ukrudt, der er. Det er nemmest at tage ukrudtet i opløbet, så jeg har altid en spand med, når jeg går i haven.
    Dine juleroser er smukke. Det er dejligt at kunne plukke buketter i haven allerede i januar.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Heldigvis er roset-springklap nemme at fjerne og det lønner sig at gøre det inden de smider frø.
      Ja, buketter i januar er helt vildt!

      Slet

En kommentar er altid værdsat.