Sidevisninger i alt

onsdag den 15. april 2020

Agapanthus - skærmliljer

 

Det er tid til at få kigget på agapanthus'erne. Ovenstående er kommet i en lidt større potte, da den voksede ud af den forrige. Det kan ikke betale sig at plante dem i de dyreste potter.


Planten her har jeg købt som en lille halvtør stikling i enten Bilka eller Plantorama. Den vokser hurtigt godt til i forhold til at så dem. Agapantus eller skærmlilje som den hedder på dansk kan godt lide at have det trangt i potten, så det kan ikke nytte at give den en stor potte i den tro at så har den godt med plads de næste mange år. Man kan risikere at den ikke trives.

 
Jeg kunne godt have delt den i 2, for at få 2 ens planter, men det må gøres næste gang.


 

Jeg har også sået agapanthus. Det har jeg gjort flere år og de spirer ret godt. At jeg så skal vente maaange år før de blomstrer er OK.
Frøene ligner små kulstykker, når de bliver lidt forstørret op.


Her er skærmene med frøene

 
Jeg plukker dem ned i en gammel brødform og puster skallerne væk (eller lader vinden klare arbejdet) Så er de klar.

Jeg sår dem i nogle mellemstore potter, der er nemme at flytte rundt på de næste par år, inden de skal i mere blivende potter. Husk at sætte skilte ved - i hver potte. Når jeg sparer på dem, går det altid galt.


 
Disse er et par år gamle, jeg har desværre ikke skrevet årstal på. Alle mine skærmliljer overvinter i mit drivhus som ikke er frostfrit, hvis det fryser meget, men alligevel tæt på. 
Jeg mistede alle mine agapanthus'er i de hårde vintre 2009-10. Det var inden vi byggede vores nuværende drivhus og jeg håber ikke det sker igen.

 

Sådanne spirer er da livsbekræftende.






2 kommentarer:

  1. Det gik jo ikke så godt med potten. Men det er svært, når den hverken må være for lille eller for stor. Det er mange år, du skal vente på, at de små frøplanter kommer i blomst, men forventningens glæde er heldigvis også skøn.
    Jeg plantede mine skærmliljer ud i et bed i efteråret, og det ser ud til, at de har overvintret.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  2. Hej Elna, ja der er nogle der er vinterhårdføre. Jeg tror ikke mine er det, og jeg tør ikke prøve..

    SvarSlet

En kommentar er altid værdsat.