Sidevisninger i alt

torsdag den 29. august 2019

Skæbnebusk - Clerodendrum Bungei


På vores østgavl er der kun 1½ meter til vores dobbelte stendige, som er vores skel. Herpå vokser der kæmpestore lavendler, som vælter ud over den smalle passage. Nu har jeg netop klippet dem, mere om det en anden gang.
Alligevel har jeg plantet flere planter op mod muren, længst væk en stor og meget smuk rose: Alkymist. Den kan ses på lang afstand når den blomstrer.
Det gør den ikke nu, til gengæld blomstrer denne skæbebusk - Clerodendrum Bungei. Den har stærkt pink og smukke blomster, som insekterne sværmer omkring. 
Sidste år i den ekstremt varme sommer, var duehalerne vilde med dem. I år har jeg ikke set nogle af de dagaktive natsværmere med den lange sugesnabel.


Jeg fik et lille skud af en haveven for en del år siden og den formerer sig godt, så godt at der kan gives skud væk i ny og næ.


 

2018



5 kommentarer:

  1. Din skæbnebusk vil jeg gerne give dig en advarsel om. Den er jo så smuk og eksotisk, men breder sig helt vildt med rodskud. Jeg vil betegne den som invasiv desværre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for advarslen. Her står den i grus og ca en gang om året graver vi en udløber eller to op, så det er ikke så slemt og slet ikke værre end så meget andet. Men nu vil jeg holde ekstra øje. Den kunne jo også bo i en stor krukke, hvis den viser sig at blive besværlig på et tidspunkt.

      Slet
  2. Flot er den, jeg har ikke hørt om den før. Jeg har skæbnetræet Clerodendron trichotomum, den sætter også rodskud, men mange er interesseret i at få en plante foræret, så det er ikke et problem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Høneballe
      Ja den har jeg også. Men den bliver ligesom ikke ret stor her hos mig. Lige som jeg synes den ser ok ud fryser den tilbage.

      Slet
  3. Så flot, den har jeg aldrig set før. Som Lisbet har jeg Skæbnetræet, som er mit favorit træ i haven.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet

En kommentar er altid værdsat.