Sidevisninger i alt

tirsdag den 1. juli 2014

Nevada roser fjernet fra gårdspladsen

 Der var en gang en rose der hed Nevada, den var hvid, elegant, duftende og meget romantisk.

 Det var den i mange år - og blev meget værdsat, stod der i gårdspladsen og tog imod.
Men alt forgår og også skønheden (hm)...
Da haven endnu var ung og også jeg, så jeg et godt tilbud fra den lokale planteskole: 2 Nevada roser og en fyrrebusk. På billedet var fyrren placeret i midten bag de to roser, og det så brandgodt ud. Så sådan et sæt snuppede jeg. Fyrren er forlængst fjernet, da den kun var pæn de første fem år.
Nevada roserne har blomstret trofast og gerne i mange år, men nu var de grimme og meget angrebne af stråleplet og blomsterne udeblev. Sidste år blev den ene busk tyndet kraftigt ud, men det hjalp ikke og min mand spurgte flere gang om de ikke skulle væk. Forleden aften sagde jeg at nu måtte han skære dem ned til 30-50 cm, så fik de en ny chance. Knap var jeg nået indenfor før han tog motorsaven og vupti var de væk. Jeg siger bare: En mand og en motorsav, han fik næsten julelys i øjnene...
 En enkelt blomst...

Så jeg håber at der igen om føje år, står et par frodige rosenbuske med hvide skørter i gårdspladsen.


3 kommentarer:

  1. Håber nedklipningen hjælper, så i igen kan få et skønt blomsterflor. På de øverste billeder ser roserne jo helt fantastiske ud :-)

    SvarSlet
  2. Uhh, jeg kan godt forstå, at du havde svært ved at give lov til manden med motorsaven. Jeg håber, at den igen vil blomstre som i fordums tid:-)

    SvarSlet
  3. På et tidspunkt er det slut med at give chancer,men jeg forstår godt at du har tøvet. Jeg har selv haft samme oplevelse med en Nevada som blev for gammel (25 år). Efter nedklipningen kom den flot igen, men desværre kun i et par år selvom den også fik kogødning og muld, så sidste år gjorde jeg kort proces og fjernede den helt.
    MEN hvor jeg savner den og jeg ønsker mig en ny.
    Jeg håber at du får nyt liv og glæde i dine skønne roser for det flor du har haft er da helt vidunderligt:-)

    SvarSlet

En kommentar er altid værdsat.