Sidevisninger i alt

mandag den 28. marts 2016

Krokusplæne


Jeg er lidt i vildrede - om jeg kan lide krokusser eller ikke.
Jeg har ikke gjort noget særligt for selv at have dem i haven. Et par enkelte titter frem hist, sandsynligvis kommet med modtagne planter fra andre haver.
Jeg har bemærket de er en del brugt som vejkantsbeplantning/udsmykning og her nyder jeg dem meget. Vores kommune har bla. udformet en fisk i krokus ved indgangen til byen, hvor jeg dagligt kører forbi morgen og eftermiddag når jeg skal på arbejde. Det har jeg dog ikke noget billede af og jeg kan heller ikke finde noget på kommunens hjemmeside.

Min moster og onkel har i deres lille græsplæne ud mod vejen sat en masse krokus. Jeg tror at mange nyder et kig derind når huset passeres.
Forleden dag standsede jeg op og tog et par billeder. Det var lige i "æ mærrelau" (middagssøvnen), så jeg tog bare et par billeder og kørte videre (men jeg har fået lov at bringe billederne)
Så vidt jeg husker bliver plænen slået i juni, da er græsset også næsten knæhøjt.


 
 Jeg har ikke set disse flødefarvede/svagt lysegule før, de er faktisk rigtigt søde og vil passe godt sammen med andre lyse forårsbebudere.
Disse kridhvide med mørklilla ben er også yndige
 Disse lilla er mine yndlinge blandt krokusser, jeg synes godt om især de lyselilla farver.




Høsttidløs - eller nøgen jomfru om man vil, er ikke en krokus, men den ligner da ret meget når den blomstrer.
Disse har jeg et par klumper af og netop nu er de ca. 10 cm høje. Hvert forår har jeg i mange år undret mig over hvad det var for nogle, men nu ved jeg at det er Tidløs. Den gror på en mærkelig måde: Først kommer den med friske grønne skud, her tidligt i foråret. Så visner den ned og i oktober-november kommer lyslilla krokuslignende bladløse blomster væltende op af jorden. Jeg mente jeg havde et billede, men nu har jeg set hele mit billedegalleri igennem uden resultat. Så de kan googles hvis du er nysgerrig.
Meget giftige, men det er jo heller ikke meningen at de skal spises.

Så er påsken ved at være slut, en påske med massevis af snot og løbende øjne for mit vedkommende. Jeg har dog også været lidt i haven, den skriger på opmærksomhed.
Kommer snart igen.

2 kommentarer:

  1. Ja hvad skal man snart mene om løgplanter i græsset ?
    Lige nu ser det pænt ud, men en hel græsplæne der først kan blive klippet i juni ville jeg ikke bryde mig om. Jeg har nogle krokus i græs i et stykke græs ud mod vejen. Dem er jeg glad for nu hvor de blomstrer, men bliver altid lidt træt af det lange græs senere på foråret, men man kan jo ikke få det hele. Inde i haven skal der netop derfor ikke være løg i min plæne.

    SvarSlet
  2. Jeg ELSKER krokus og kan slet ikke få nok af dem. Bierne elsker også alle mine krokus...og det gør jeg bliver ved med at anskaffe mig flere krokus...for bierne skal være glade :)
    Til gengæld er jeg ikke specielt begejstret for krokus...eller i det hele taget løgplanter i græsplæner. Det er smukt mens de blomstrer, men derefter...ser det jo grimt ud.
    Der er det noget nemmere at "gemme" de nedvisnende krokusblade i bede. Ikke at jeg har fået skjult mine - endnu - men det er alt andet lige nemmere i et bed :)
    Du er forøvrigt ikke den eneste, der har ligget syg i en del af påsken...nøj, jeg er træt af sygdom.

    SvarSlet

En kommentar er altid værdsat.