Sidevisninger i alt

søndag den 10. april 2016

Rød lærkespore

Lærkespore -en lille lækker og rød variant af den kendte gule slags. Lyser glad op i staudebedet.

Jeg ved ikke om den skal blive der, for jeg har læst at den har tendens til at brede sig uhæmmet. Og så kan jeg da vist nok finde et hjørne hvor den hjertens gerne må det.

I går var jeg i Sønderborg og gik en lille tur på gågaden. Her så jeg den lille skønhed i en af byens mange blomsterarrangementer, sat sammen med stedmoderblomster i matchende farver.
Er det ikke smukt?



7 kommentarer:

  1. Jo det er smukt:-) Jeg nyder også løvet fra lærkespore som er noget af det tidlige i bedene.

    SvarSlet
  2. Den er så sød, den lille lærkespore. Min er kommet flyvende ind i haven af sig selv, men selv om den har været her nogle år, ser jeg ikke nogen stor spredning. Jeg har endda selv måtte dele den lidt og flytte en lille klump. Men jeg "kom til" at hugge en bid af den hvide lærkespore et sted. Og det gjorde jeg uden at rødme, da jeg kunne se den stak ud fra hver en stenkast, der var i nærheden. Den står nu også pænt i haven og venter lidt med at blomstre. Bliver de for vilde tror jeg nu ikke de er så svære at fjerne.

    SvarSlet
  3. Det gør de da flot i Sønderborg. Der er stor forskel på, hvordan byerne planter deres krukker og kummer til. Nogle gange tror man, de er komplet ligeglade med farvesammensætningerne.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  4. Åh Perlegade... :)
    Jeg har jo boet i Synneborre i 3 år...fra 1996-99 - en skøn by.
    Apropos lærkespore, så har jeg købt 2 små i en vejbod forleden. De ser ikke helt lige så røde ud.. Jeg har plantet dem i det lille "dumme" bed under rønnen. Bedet er lidt "dumt" da jeg ikke kan få det rigtig tæt der. Der er begrænset med jord, da der ligger fiberdug under, for at planterne ikke skulle konkurrere med rønnen om vandet og næringen.
    Det ender dog nok med jeg fjerner bedet...og graver lidt dybere ned...lægger fiberdug igen..og så tilplanter. Det bliver dog ikke i år.

    Hav en dejlig søndag.

    SvarSlet
  5. De breder sig ikke så slemt. De dukker op her og der og allevegne på den tid, hvor man sådan mangler blomster, og så visner de væk igen, for at dukke op nye steder næste år. Så bare sig velkommen :-)

    SvarSlet
  6. Den spirer gerne i bar jord, der ligger uforstyrret. Her kan den brede sig, så den danner et tæt dække, i den korte tid det varer. Det er en rigtig haveskovbundsplante. Hos os gror den i tyk, muldet jord, men er vist ikke kræsen mht. jordbund. Jorden skal bare være bar om foråret, så den får plads.

    SvarSlet

En kommentar er altid værdsat.