Sidevisninger i alt

tirsdag den 22. maj 2012

Uundværlige Akejer

































- akelejer er uundværlige
- akelejer kan være besværlige
- akelejer er elsket af alle planteelskere

Da jeg var nyklækket haveejer, samlede jeg på akelejer og fik planter og frø fra tantre, mostre og naboer mv. Jeg havde en hel køkkehavekasse fuld.
Men med tiden blev de besværlige. Der groede alt for meget ukrudt i dem og det var svært at holde rent - og så blev de næsten alle efterhånden blå. Og det var den der lidt beskidte blålilla farve som ikke er så interessant.
På et tidspunkt kunne jeg godt bruge kassen til alm. køkkenhave og sløjfede bedet. Men har man én gang haft akelejer har man altid akelejer.
De smider frø overalt, men ser man dem tidligt, er de heldigvis lette at fjerne. Når de har fået lov at vokse sig store, skal der en spade til, for pæleroden er lang og kraftig. Som med Digitalis (fingerbøl) er de her og der og allevegne og det er OK for mig.

Billedet her er næsten helt akvarelagtigt

4 kommentarer:

  1. Akelejer er skønne - også selv om de kan være helt ukrudtsagtige. Smukke eksemplarer du her viser.
    Mange hilsner
    Trine

    SvarSlet
  2. Okay... tak for tippet om pæleroden!! Jeg er kun på min anden sæson med akelejer, men har allerede oplevet deres grovillighed. Jeg vil forsøge at styre dem med hård hånd, - men skønne er de altså :o)

    SvarSlet
  3. ÆÆÆÆlsker Akelejer og ja de er grovillige MEGET, men det gør ikke spor når den er så fantastisk smuk :O). Lækkert billede nederst :P

    SvarSlet

En kommentar er altid værdsat.