Sidevisninger i alt

torsdag den 31. maj 2012

Bonderosen er sprunget ud!

Den røde røde bonderose er nu sprunget helt ud – eller rettere sagt der er 2 styk i fuld flor. Jeg nænner ikke at plukke dem. Men nydes skal de, så jeg må gå mange ture ud forbi dem.
Maj 2012-6 148
Pæonerne lader vente på sig lidt endnu.
I går var jeg på havevandring i to haver. Sammen med en nabo tog jeg af sted. Vi var vel en 30-35 personer, overvejende personer som har dagen til deres rådighed (læs pensionister), men jeg synes ikke det gør så meget, selvom det også ville være hyggeligt med nogle flere yngre. Haverne der blev vist frem er mere eller mindre samlehaver. Altså mange ting på et lille sted. Mange fine planter, men nogen gange også lidt for meget. Jeg kunne godt savne at se nogle “almindelige haver” – nogle haver med idé, tema eller hvor de er i gang med et (større) projekt. Alt behøver ikke at være så færdigt. En have er jo et sted i bevægelse, i konstant forandring – små og store forandringer.
Selv om haverne ikke falder i ens smag når man er på havevandring, vil man altid kunne finde en eller flere planter som man ikke har set før. Eller en plante som er klippet på en speciel måde, sat sammen med en anden på en måde man ikke selv ville have tænkt på. Altså får man med andre ord stor inspiration og lyst til at gå i gang med det samme man kommer hjem.
Maj 2012-4 059
Sådan så føromtalte bonderoser ud for ca. 1 uge siden. Hvorfor mon der altid er myrer på knopperne?

Plantemarked i Geografisk Have i Kolding!
På tirsdag tager min søster og jeg til plantemarked i Geografisk Have i Kolding. Det er vist femte år vi skal derop og det er forlængst blevet en tradition. Vi vil gerne have flere med, men vi kan ikke tilbyde at de kan køre med os, for der er simpelhen ikke plads til dem på vejen hjem, for slet ikke at tale om deres eventuelle indkøb! Første gang vi tog derop, måtte vi holde langt nede i byen. Vi stod i kø i lang tid og da vi endelig kom ind forstod vi, at vi var havnet i slaraffenland. Straks gik vi i gang med at købe planter til højre og venstre. Vore arme blev lange, meget lange. Vi blev nød til at få nogle planter plantet i bilen. Jeg løb ned og hentede bilen, mens søster stod vagt på en ledig plads. Da vi kørte hjem var bilen fyldt og vi grinede hele vejen hjem. Forsøgte at skjule for vores stakkels mænd, hvor meget vi havde købt, sådan lidt i stil med når de spørger om man har fået en ny kjole: ‘Nej nej, den er gammel og den var på tilbud til næsten ingen penge!’ Men nu er de vant til at vi går lidt agurk på Grundlovsdagen.
Året efter havde vi en lille vogn med, så armene ikke blev så lange. En mini sammenklappelig sækkevogn og med en klapkasse bundet fast med elastikremme. Skidesmart Egon. Flere spurgte hvor vi havde købt dem, de der spurgte havde arme ned til knæerne.
Nu er der en plantebørnehave, hvor man for en tier (tror jeg) kan have planterne stående, og så hente dem når man skal hjem. Det er da en god service.
Maj 2012-6 030
Et billede fra mit soveværelsesvindue her i weekenden. Alle strå havde en vanddråbe hængende i toppen - det kan mit kamera desværre ikke fange, men stemningen er fin alligevel. At vågne op ved et vindue mod øst, hvor solen strømmer ind. Dét er dejligt.

3 kommentarer:

  1. Bonderosen er smuk.
    Smukt udsigt fra dit soveværelsesvindue.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  2. Smuk bonderose :o)
    Jeg skal også til Kolding, så mon vi støder på hinanden??? Ved godt det er stort, men man ved aldrig :o) Skønt at man kan få passet sine nye indkøb, for jeg kommer nok til at købe lidt...sagde jeg LIDT??? Lad os nu se :D
    Knus Marlene

    SvarSlet
  3. Hej Marlene - det kunne være hyggeligt hvis vi stødte på hinanden. Har du et banner med hvor der står at du er havenarkoman? (fnis)

    SvarSlet

En kommentar er altid værdsat.