Sidevisninger i alt

tirsdag den 12. juni 2012

Uægte krokus?



I en af de første indlæg skrev jeg om en mærkelig græsagtig plante der dukkede op her og der og alle vegne. Se her
Det ligner ret tidligt i foråret sådan rigtigt frisk grønt græs, men rødderne har løg. Nu er der kommet blomster i dem, det kunne jeg slet ikke huske på det tidspunkt, men jeg har selvfølgelig også set dem de forrige år.
Jeg har set og spurgt mig for flere steder i nabolaget, men ingen har vidst hvad det var for nogle, men så var jeg på havevandring og der groede de også. Jeg spurgte hvad det var for nogle og svaret var at de blev kaldt uægte krokus. Det har jeg aldrig hørt før, så jeg var hjemme og google det for at få det rette navn, men "uægte krokus" har google aldrig hørt om. Gror de også hos dig og kender du eventuelt det rigtige navn?

Jeg kan fortælle at det gror som ukrudt, men er nem at fjerne. Om dagen er blomsterne udsprunget, det har jeg ikke rigtigt noget billede af andet end det her med en enkel blomst i udspring.

3 kommentarer:

  1. Navnet er kostfuglemælk - det latinske er: (Ornithogalum angustifolium (tidligere O. umbellatum))- det måtte jeg nu lige google, det har jeg ikke sådan på stående fod. Den er sød, jeg har den selv og jeg synes den lyser fint op.

    SvarSlet
  2. Jep, Bente har helt ret. Og det er så en af de ting hvor jeg tænker "Hvor f...... vidste jeg lige det fra???". Jeg har den nemlig ikke selv, men måske skulle jeg begynde at overveje nørdgraden på mit liv som havemenneske. :o) Sød er den under alle omstændigheder og hvad er bedre end livskraftige planter med mod på livet?

    SvarSlet
  3. Fedt, jeg har den også og har aldrig vidst hvad den hed :o)

    SvarSlet

En kommentar er altid værdsat.