Sidevisninger i alt

søndag den 10. juni 2012

Vidunderlige dufte

Maj 2012-6 016
Maj 2012-6 017            Maj 2012-6 011
Juni måned er (sammen med maj) duftenes måned. Det mærkværdige ved dufte er evnen til at fremkalde minder. For 10 år siden var vi på ferie i Sverige hvor vi havde lejet et rigtigt rødt svensk træhus. Vi fandt det med møje og besvær, for det var inden GPS'ens tid. Vi parkerede bilerne og åbnede havelågen. En sti førte op til huset og langs stien var plantet flere blomstrende buske bla. Vellugtende pibeved (uægte jasmin). Duften strømmede os i møde og bød os velkommen. Denne duft og stemning kan jeg stadig huske og det sjove er at min svigerinde også kan huske det. Vi kom til at snakke om det for få år siden.
Mange forbinder nogle bestemte dufte med skoleafslutninger/læseferie/eksamen og sommerferieforventninger.
Duftene følger dig, når du bevæger dig gennem haven. Du kan lukke øjnene og drømme dig et sted hen, slappe af og nyde det magiske øjeblik.
august 2010 007
En lille opremning af de mest kendte duftende planter:
Velduftende pibeved (også kaldes uægte jasmin)
  • Syren
  • Liljer
  • Narcistobak
  • Lavendel
  • Aftenstjerne/natviol
  • Kaprifolie
  • Ærteblomst
  • Roser!
  • Pæon
Jeg har i flere år prioteret blomster og planter med duft højt. Jeg køber (næsten) aldrig en rose uden duft.
august 2010 005
Nellikerose mener jeg det er.

Der er selvfølgeligt også mange andre dufte i haven: Dufte af nyslået græs, basilikum og tomater i drivhuset, persilleduften og ikke mindst fennikel som dufter af lakrids når man nulrer bladene mellem fingrene. Den nyeste krydderurt i samlingen er en Ananas Salvie, der dufter skønt og usædvanligt - ja af ananas!
Så er der duften af jord når det lige har regnet og det har det jo gjort meget her de sidste dage, hvilket var tiltrængt!
Har du nogle gode velduftende planter i haven og hvad er din yndlingsduft?

1 kommentar:

  1. Jeg får især en tur ned ad memorielane når jeg dufter til Musk, ren teen-age duft. Dufte er med til at huske os på en masse. Duften af syren og vupti så er jeg Marlene 7 år der sætter små enkle syrenblomster på græsstrå :D Min yndlingsduft i haven må være lathyrus, dem kan jeg slet ikke få nok af :o)
    Dejligt at se dig i Kolding, desværre blev det ikke til så meget snakken der var jo en del bloggere :o)

    SvarSlet

En kommentar er altid værdsat.