Sidevisninger i alt

søndag den 13. maj 2012

Mors dags gave - træer!

Jahhh... jubiiii.. jeg fik et Duetræ i mors dags blomst....
Sandt at sige 'kom jeg til' at forlægge en seddel i køkkenet hvor der stod at jeg ønskede mig dette træ.. og det virkede søren skids'me.
Da jeg stod op til morgen - morgenbordet sørgede min mand for, mens jeg fik mig en ekstra lur (vi havde gæster aftenen inden, og jeg synes jeg kunne mærke at jeg havde fået et ekstra glas rødvin) og da jeg sad der med blødkogte (godt og vel) æg mv. sagde mand og børn -  at jeg skulle kigge efter blomsterne ude på terrassen. Og der stod pinden, for ja det er faktisk bare en lang tynd pind på ca. 2 meter. Den er ikke sprunget ud endnu, men der er da ansats til knopper.

Træer er med til at sætte præg på din have. I de sidste par år har jeg interesseret mig mere for træer end jeg gjorde før. Så her er 3 træer jeg har anskaffet mig i de sidste par år - ikke fordi de er specielt specielle, men fordi jeg kan lide dem. De er endnu ikke særligt store, men de er på vej!

Ægte kastanje (castanea sativa)
Jeg var sælger for nogle år siden, og et sted hvor jeg en gang imellem holdt pause og spiste min madpakke, var der en have på den anden side af vejen, hvor der var et specielt træ. Jeg var meget betaget af formen og ikke mindst frugterne, som mindede om kastanjer bare med masser af pigge, men bladene havde slet ikke form som alm. kastaniers, de var aflange. Jeg besluttede at sådan et måtte jeg have, så jeg plukkede (besværligt) et blad og en frugt og tog det med på planteskolen. Her kunne de heldigvis fortælle mig hvad det var og efter at have været hjemme og finde ud af hvor det skulle stå, var jeg ude og købe det. Træer er sørme ikke helt billige! Og her på billedet er det altså træet til højre hvis nogen skulle være i tvivl. Fyrtårn-træet til venstre er gammelt og vakkelvornt. Vi passer på det, men det kan rokkes. Så kastanietræet er den arvtager, når det engang ikke kan mere.


Herunder billede af frugerne (og bladene) på ægte kastanje. Frugterne er spiselige, men udvikles kun i meget varme somre. Træet kan med tiden blive 15-20 meter højt.
Billede lånt på nettet
Papirbarkløn (Acer griseum)

Mit eksemplar er ikke ret højt, selvom det er et par år siden jeg plantede det, men da var det også MEGET lille. Det kan dog blive 10-12 meter højt. Det specielle ved dette træ er at den kanelbrune bark som man ikke kan lade være med at røre ved på større træer - ruller sig op og nærmest flosser/skaller af.



Cornus kousa 'Wieting select'



Dette træ eller busk som det nok er de første mange år, er også en lille pind, som meget gerne må komme til at se ud som på billedet af træet engang, "når den bliver stor".
Blomsterne er som hvide firkløvere og når der er mange er det et betagende syn.


Billede lånt på nettet
Billede lånt på nettet

2 kommentarer:

  1. Du har fuldstændig ret, der skal træer i haven, til at skabe højde og masser af god vandrende skygge. Elsker hængebirk som laver et flot skyggespil :O)

    SvarSlet
  2. Du kan glæde dig til de fine 'duer'.
    Jeg har givet min mand et nyt træ i mange år til Fars dag. Og sidste år blomstrede duetræet for første gang, lige inden de blev ødelagt af den sene nattefrost. Øv.
    Papirbarklønnen er så flot, også i udspring.
    Din Kornus cousa har du vel ikke købt ved Arborealis. Jeg synes jeg kender håndskriften:o) :o)
    Hav en god forårsdag.
    Anne Marie

    SvarSlet

En kommentar er altid værdsat.