Sidevisninger i alt

mandag den 7. maj 2012

Rigtige hornvioler?

Hornvioler og stedmoderblomster - hvad er egentligt forskellen?
Er det bare størrelsen det kommer an på?
Jeg synes i hvert fald at nogle af dem der bliver solgt under navnet hornvioler ligner mini-stedmoderblomster til forveksling.

I min verden er hornvioler - men det er jo ikke sikkert det er korrekt - viollignende blade og blomster på lange tynde stængler.
Disse violer på billedet er nogle jeg har fået af min mor - som hun igen har fået af hendes mor, så det er en ældre sag uden navn.
De skal passes lidt på, de skal helst flyttes lidt af og til samt jævnligt renses for indgroende græs og ukrudt. Men så kvitterer de også med blomster fra april og langt hen af sommeren.
De passer rigtigt fint foran i staudebedet. Farven passer til det meste.


Læg mærke til de små blade og de lange stængler



Her lidt længere fra, så formen kan ses. Hov, græsset trænger til en spade!

1 kommentar:

  1. Forskellen er vel at hornvioler overvintrer, imens stedmoderblomster dør om vinteren. Jeg har ihvertfald hornvioler fra sidste år, som blomster nu.

    SvarSlet

En kommentar er altid værdsat.